Як уповільнити старіння: нові дослідження готують революцію в підходах до харчування та дієт

Нові дослідження показують, що споживання меншої кількості білка може подовжувати життя та покращувати здоров’я, ставлячи під сумнів колишні уявлення.

Від протеїнових добавок до зернових батончиків, багатих на білок, тренд «proteinmaxxing» — тобто споживання дуже великої кількості білка — став одним із найважливіших трендів у сфері здорового способу життя цього десятиліття. Однак в умовах старіння населення світу нові дослідження показують, що обмеження споживання білка може виявитися більш розумним шляхом до довшого та здоровішого життя, пише Євроньюз.

Проаналізувавши понад 300 досліджень, вчені з Університету Вісконсін–Медісон у США дійшли висновку, що, хоча офіційні рекомендації часто передбачають високобілкову дієту, з’являється дедалі більше даних про те, що обмеження споживання білка може знижувати ризик вікових захворювань, таких як діабет і рак.

На тлі старіння населення світу дедалі актуальнішим стає пошук способів, які сприяють здоровому старінню та зменшують тягар захворювань літнього віку.

Немає жодних сумнівів, що білок сприятливо впливає на ріст м’язів і реакцію організму на фізичні навантаження у активних людей, — заявив у прес-релізі автор дослідження Дадлі Леммінг.

Однак, за його словами, оскільки більшість людей веде скоріше малорухливий спосіб життя, ймовірно, вони споживають більше білка, ніж їм насправді потрібно, а це може мати негативні наслідки для здоров’я.

Дослідження показало, що дієта з низьким вмістом білка покращує обмін речовин: зменшує кількість жирової тканини, збільшує витрату енергії та стабілізує рівень цукру в крові.

У дослідженнях за участю людей і тварин нижче споживання білка призводило до поліпшення контролю рівня глюкози та зменшення кількості жиру в організмі, навіть якщо загальна кількість спожитих калорій була вищою.

За цей ефект значною мірою відповідає так званий «захисний гормон» FGF21. Його рівень підвищується при низькому споживанні білка і допомагає організму ефективніше витрачати енергію.

Вчені також виявили, що зменшення споживання білка запускає в організмі режим «ремонту та прибирання», який називається аутофагією. Під час цього процесу видаляється «клітинне сміття» — пошкоджені білки та фрагменти клітин, що допомагає підтримувати клітини в більш молодому та функціональному стані.

Однак автори дослідження наголошують, що низькобілкова дієта підходить не всім. Обмежувати споживання білка не слід, зокрема, вагітним жінкам, дітям у період росту, яким білок необхідний для нормального розвитку, літнім людям, а також пацієнтам, які відновлюються після серйозних травм.

Скільки білка рекомендують експерти?

Європейське агентство з безпеки харчових продуктів (EFSA) та Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) встановлюють референтний рівень споживання білка у розмірі 0,83 г на кілограм маси тіла на день.

Обидві організації вважають безпечним споживання, що досягає подвійного значення цієї норми. Однак вони зазначають, що дані щодо наслідків дуже високого споживання білка, як і раніше, залишаються суперечливими.

EFSA також зазначає, що даних недостатньо, щоб точно визначити потребу в білку у людей похилого віку. Тому їм рекомендується споживати щонайменше стільки ж білка, скільки й молодшим дорослим.

Останні рекомендації закликають людей споживати більше білка, але водночас радять більше займатися фізичною активністю, — каже Леммінг.

Ймовірно, нам потрібно більшою мірою індивідуалізувати рекомендації щодо споживання білка, враховуючи не тільки вік, а й рівень фізичної активності, додає він.

Автори роблять висновок: багато людей сьогодні споживають значно більше білка, ніж їм потрібно, і могли б отримати користь від зменшення його кількості. Однак вони підкреслюють, що лікарям і клінічним дослідникам ще належить працювати над створенням «дієти, адаптованої під конкретну людину» з урахуванням стану її здоров’я та способу життя.